منو اصلی
  صفحه اصلی
  تبلیغات
  تماس با ما
تبلیغات
موسیقی بی کلام
ابزار وب مسترها
  ابزار مجله در وبلاگ
  گوگل پلاس در وبلاگ
  شمارنده مطالب
  پازل وبلاگ
  تولبار حرفه ای
  ابزار پرش به بالا
  ذکر ایام هفته
  استخاره آنلاین
  سخنان بزرگان
  نمایش رتبه گوگل
  وضعیت آب و هوا
  اوقات شرعی
  فونت های زیباسازی
  کدهای زیباسازی فلش
  فال روزانه
  فال حافظ
  فال کلیکی
  فال انبیا
  طالع بینی ازدواج
  طالع بینی هندی
  عشق سنج آنلاین
  موسیقی لایت در وبلاگ
  ساخت موسیقی آنلاین
  ساعت های فلش
  ابزار فرم تماس با ما
  چت روم
  تصاویر تصادفی
  تصاویر زیباسازی
  لودینگ وبلاگ
  جستجوگر گوگل
  تعیین وضعیت یاهو
  ساخت ایمیل آیکون
  تقویم رومیزی
  تغییر شکل موس
  نمایشگر آی پی
  تعبیر خواب
  نمایش تاریخ
  بارش برف در وبلاگ
  پرواز بادکنک در وبلاگ
  پرواز حباب در وبلاگ
  قطرات شبنم در وبلاگ
  ابزار مبدل تاریخ ها
  جملات عاشقانه تصادفی
  جملات تصادفی شریعتی
  حدیث تصادفی
  اس ام اس تصادفی
  دانستنی های تصادفی
  مترجم گوگل
  معرفی وبلاگ به دوستان
  سرویس whois دامنه
  ابزار ار اس اس ریدر
  کد آپلود عکس
  دیکشنری آنلاین
  ساخت صفحات پاپ آپ
  ساخت تصاویر ثابت
  روزنما با مناسبت ها
  لحظه شمار غیبت امام زمان
  کدهای کاربردی
آرشیو قالب ها

rss rss rss

لوگو اسپانسر
رپورتاژ ها
  علل اصلی خرابی گیربکس s5 چیست؟
  بروکر آلپاری
  دانستنی های مهاجرت به قبرس شمالی و اروپایی
  خشکسالی کشاورزی در ایران
  استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  پارمیس تولید کننده نرم افزارهای مالی و اداری در ایران
  با بررسی تخصصی دوربین آیفون 15 پرو شناخت کاملی از آن خواهید داشت!
  مهاجرت به قبرس شمالی از طریق خرید ملک
  رفع ارور خطا در بازی خدای جنگ یک
  5 مرحله ایجاد کسب و کار آنلاین
  قبرس، مقصدی ایده آل برای مهاجرت
  كامپوزيت ونير
  فستیوال های قشم
  معرفی نرم افزارهای مالی و حسابداری پارمیس



پنل اس م اس رایگان

1 2
نحوه استفاده از کدهای جاوا اسکرپت در صفحه  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

به طور کلی به سه طریق می توانیم از جاوا اسکرپت در یک صفحه استفاده کنیم:

  1. وارد کردن اسکرپت در بخش <head> صفحه
  2. وارد کردن جاوا اسکرپت در بخش <body> صفحه
  3. استفاده از فایل اسکرپت خارجی

به یاد داشته باشید که می توانید از همه روشهای بالا به طور همزمان برای وارد کردن جاوا اسکرپت در صفحه استفاده کنید.

در دو روش اول کدهای جاوا اسکرپت به طور مستقیم وارد صفحه HTML می شوند. برای وارد کردن جاوا اسکرپت در این دو روش از تگ script استفاده می شود. تمامی کدهای جاوا اسکرپتی که می خواهید به طور مستقیم وارد صفحه کنید باید در تگ script
قرار داشته باشند وگرنه مرورگر به جای به کار بردن آنها را به صورت متن در
صفحه نمایش می دهد. معمولاً کدهای جاوا اسکرپت با ساختار زیر وارد صفحه می
شوند :

<script language=”javascript” type=”text/javascript”>
دستورات جاوا اسکرپتی که قصد استفاده از آنها را دارید در این قسمت وارد می شوند
</script>

در تگ بالا برای مشخص کردن نوع موتور اسکرپتی که مرورگر باید برای تفسیر کردن کد استفاده کند از دو شناسه language و type استفاده می کنیم.

به طور کلی به سه طریق می توانیم از جاوا اسکرپت در یک صفحه استفاده کنیم:

  1. وارد کردن اسکرپت در بخش <head> صفحه
  2. وارد کردن جاوا اسکرپت در بخش <body> صفحه
  3. استفاده از فایل اسکرپت خارجی

به یاد داشته باشید که می توانید از همه روشهای بالا به طور همزمان برای وارد کردن جاوا اسکرپت در صفحه استفاده کنید.

در دو روش اول کدهای جاوا اسکرپت به طور مستقیم وارد صفحه HTML می شوند. برای وارد کردن جاوا اسکرپت در این دو روش از تگ script استفاده می شود. تمامی کدهای جاوا اسکرپتی که می خواهید به طور مستقیم وارد صفحه کنید باید در تگ script
قرار داشته باشند وگرنه مرورگر به جای به کار بردن آنها را به صورت متن در
صفحه نمایش می دهد. معمولاً کدهای جاوا اسکرپت با ساختار زیر وارد صفحه می
شوند :

<script language=”javascript” type=”text/javascript”>
دستورات جاوا اسکرپتی که قصد استفاده از آنها را دارید در این قسمت وارد می شوند
</script>

در تگ بالا برای مشخص کردن نوع موتور اسکرپتی که مرورگر باید برای تفسیر کردن کد استفاده کند از دو شناسه language و type استفاده می کنیم.


وارد کردن اسکرپت در بخش <head>

در هنگام باز شدن یک صفحه وب عناصر موجود در بخش <head> قبل از
سایر اجزای صفحه لود می شوند. معمولاً هنگامی کدهای جاوا اسکرپت در بخش
<head> متن استفاده می شود که بخواهیم مطمئن شویم به هنگام نیاز
کدهای ما لود شده اند.

در اینجا یک مثال از استفاده از جاوا اسکرپت در <head> را مشاهده می کنید:

<html dir=”rtl”>

<head>
<script language=”javascript” type=”text/javascript”>
function message() {
document.write('<div
align=”center”>کدهای جاوا اسکرپت موجود در &lt;head&gt; صفحه
قبل از سایر اجزای صفحه لود می شوند <br> این متن به وسیله همین نوع
اسکرپت به وجود آمده است</div>');
}
</script>
</head>

<body>
<p align=”center”><a href=”javascript:message();”>روی این متن کلیک کنید</a></p>
</body>

</html>


وارد کردن جاوا اسکرپت در قسمت بدنه متن HTML

این امکان وجود دارد که کدهای جاوا اسکرپت را در قسمت <body> صفحه
وارد کنیم. در این صورت لود شدن آنها تا هنگامی که آن بخش از صفحه لود شود
به عقب می افتد و اگر صفحه به صورت کامل باز نشود ممکن است اسکرپت ما کار
نکند. مثال زیر یک نمونه از وارد کردن جاوا اسکرپت در <body> صفحه
HTML را نشان می دهد:

<html dir=”rtl”>

<head>
<title>جاوا اسکرپت در بدنه صفحه</title>
</head>

<body>
<script language=”javascript” type=”text/javascript”>
document.write('<br><h1 align=”center”>این متن توسط جاوا اسکرپت نوشته شده است.</h1>');
</script>
</body>

</html>


فرا خوانی اسکرپت خارجی به صفحه

گاهی اوقات ممکن است بخواهید از یک سری از کدهای جاوا اسکرپت برای چندین
صفحه استفاده کنید و نمی خواهید همه آنها را به صورت جداگانه در هر صفحه
بنویسید. در این مواقع می توانید کدهای مورد نظر خود را در یک فایل متنی
وارد کنید و آنرا با پسوند js. ذخیره کنید. در هر صفحه ای که بخواهید از
این فایل استفاده کنید کافی است آنرا در آن صفحه فرا خوانی کنید. ( به یاد
داشته باشید که در این فایلهای خارجی نباید از تگهای <script> که
مخصوص HTML هستند استفاده کنید )

برای فرا خوانی این فایلها به صفحه از همان تگ script که در موارد قبل استفاده می کردیم کمک می گیریم با این تفاوت که در اینجا به آن یک شناسه src که آدرس اسکرپت ما به عنوان مقدار آن قرار گرفته است اضافه می کنیم.

برای مثال کد جاوا اسکرپت زیر را در نظر بگیرید :

var text = '<br><h1 align=”center” dir=”rtl” >این متن با استفاده از جاوا اسکرپت نوشته شده است.</h1>';

document.write(text);

ما این کد را در فایلی با نام external.js در همان پوشه ای که صفحه ما
قرار دارد ذخیره کرده ایم. حالا با وارد کردن کد زیر در صفحه می توانیم
فایل بالا را فراخوانی کنیم:

<script language=”javascript” type=”text/javascript” src=”external.js”></script>


https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
آموزش جاوا اسکرپت  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

جاوا اسکرپت یک زبان اسکرپت نویسی تحت وب است که برای
افزایش پویایی صفحات HTML استفاده می شود. از این زبان می توان برای
ارزیابی اعتبار فرمهای HTML قبل از ارسال به سرور، شناسایی مرورگر کاربران،
ایجاد انواع منو ها و بسیاری کارهای دیگر استفاده کرد.

نکته : باید توجه داشت که جاوا اسکرپت یک زبان طرف
کاربر (Client Side) است توسط کامپیوتر شخصی کاربر تفسیر می شود. کدهای
مربوط به جاوا اسکرپت توسط کاربر نهایی قابل مشاهده هستند پس توصیه می شود
از آن برای مقاصد مهم نظیر اتصال به دیتابیس استفاده نشود.

می توان کدهای جاوا اسکرپت را به صورت تعبیه شده در صفحات HTML استفاده
کرد و یا کدهای جاوا اسکرپت را در یک فایل جداگانه با پسوند js. ذخیره کرد
ولی در هر صورت یان فایلها هم باید توسط یک صفحه HTML فراخوانی شده و نتیجه
آنها در صفحات HTML نمایان خواهد شد.

بهتر است قبل از شروع به یادگیری جاوا اسکرپت با HTML و CSS آشنایی
داشته باشد تا بتوانید به خوبی از قابلیتهای جاوا اسکرپت استفاده کنید.

برای آزمایش کردن اسکرپتهایی که می نویسید باید از مرورگری استفاده کنید
که از جاوا اسکرپت پشتیبانی می کند. قابل ذکر است که تقریباً همه
مرورگرهای جدید از جاوا اسکرپت پشتیبانی می کنند از جمله این مرورگرها می
توان به اینترنت اکسپلورر (IE) که در ویندوز به صورت پیش فرض نصب می شود،
فایر فوکس (Firefox) و اپرا (Opera) اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که
نسخه های قبل از نسخه ۴٫۰ اینترنت اکسپلورر و Netscape از جاوا اسکرپت
پشتیبانی نمی کنند.

جاوا اسکرپت یک زبان اسکرپت نویسی تحت وب است که برای
افزایش پویایی صفحات HTML استفاده می شود. از این زبان می توان برای
ارزیابی اعتبار فرمهای HTML قبل از ارسال به سرور، شناسایی مرورگر کاربران،
ایجاد انواع منو ها و بسیاری کارهای دیگر استفاده کرد.

نکته : باید توجه داشت که جاوا اسکرپت یک زبان طرف
کاربر (Client Side) است توسط کامپیوتر شخصی کاربر تفسیر می شود. کدهای
مربوط به جاوا اسکرپت توسط کاربر نهایی قابل مشاهده هستند پس توصیه می شود
از آن برای مقاصد مهم نظیر اتصال به دیتابیس استفاده نشود.

می توان کدهای جاوا اسکرپت را به صورت تعبیه شده در صفحات HTML استفاده
کرد و یا کدهای جاوا اسکرپت را در یک فایل جداگانه با پسوند js. ذخیره کرد
ولی در هر صورت یان فایلها هم باید توسط یک صفحه HTML فراخوانی شده و نتیجه
آنها در صفحات HTML نمایان خواهد شد.

بهتر است قبل از شروع به یادگیری جاوا اسکرپت با HTML و CSS آشنایی
داشته باشد تا بتوانید به خوبی از قابلیتهای جاوا اسکرپت استفاده کنید.

برای آزمایش کردن اسکرپتهایی که می نویسید باید از مرورگری استفاده کنید
که از جاوا اسکرپت پشتیبانی می کند. قابل ذکر است که تقریباً همه
مرورگرهای جدید از جاوا اسکرپت پشتیبانی می کنند از جمله این مرورگرها می
توان به اینترنت اکسپلورر (IE) که در ویندوز به صورت پیش فرض نصب می شود،
فایر فوکس (Firefox) و اپرا (Opera) اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که
نسخه های قبل از نسخه ۴٫۰ اینترنت اکسپلورر و Netscape از جاوا اسکرپت
پشتیبانی نمی کنند.



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
معرفی دستور شرطی if…else و کاربردهای مختلف آن  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

از دستورات شرطی برای انجام دستوراتی به شرط برقراری یک رابطه دیگر
استفاده می شود. در طراحی صفحات وب بسیار پیش می آید که می خواهیم در شرایط
خاصی صفحه یک رفتار مشخص داشته باشد و در موارد دیگر رفتار صفحه تفاوت
داشته باشد. در این مواقع می توانیم از دستور شرطی if استفاده کنیم. با این دستور مشخص می کنیم اگر شرط خاصی برقرار بود یک عمل خاص انجام شود. ساختار این دستور به شکل زیر است :

دستور شرطی if

if (condition)
{
دستوری که در صورت درستی شرط اجرا می شود در اینجا قرار می گیرد
}

به یک مثال برای دستور if توجه کنید :

var test = confirm('اگر این پیام را تأیید کنید دستور شرطی اجرا می شود');

if (test == true) {
alert('شما دکمه مورد نظر را کلیک کردید و این پیام به نمایش در آمد');
}

برای اینکه کد بالا را آزمایش کنید لینک زیر را کلی کنید و در پیامی که
نمایش داده می شود دکمه OK را کلیک کنید. اگر دکمه Cancel را کلیک کنید شرط
بالا برقرا نمی شود و بدون اجرا شدن دستور شرطی صفحه مثال باز می شود.

از دستورات شرطی برای انجام دستوراتی به شرط برقراری یک رابطه دیگر
استفاده می شود. در طراحی صفحات وب بسیار پیش می آید که می خواهیم در شرایط
خاصی صفحه یک رفتار مشخص داشته باشد و در موارد دیگر رفتار صفحه تفاوت
داشته باشد. در این مواقع می توانیم از دستور شرطی if استفاده کنیم. با این دستور مشخص می کنیم اگر شرط خاصی برقرار بود یک عمل خاص انجام شود. ساختار این دستور به شکل زیر است :

دستور شرطی if

if (condition)
{
دستوری که در صورت درستی شرط اجرا می شود در اینجا قرار می گیرد
}

به یک مثال برای دستور if توجه کنید :

var test = confirm('اگر این پیام را تأیید کنید دستور شرطی اجرا می شود');

if (test == true) {
alert('شما دکمه مورد نظر را کلیک کردید و این پیام به نمایش در آمد');
}

برای اینکه کد بالا را آزمایش کنید لینک زیر را کلی کنید و در پیامی که
نمایش داده می شود دکمه OK را کلیک کنید. اگر دکمه Cancel را کلیک کنید شرط
بالا برقرا نمی شود و بدون اجرا شدن دستور شرطی صفحه مثال باز می شود.


دستور شرطی if…else

برخی مواقع ممکن است بخواهیم دستور شرطی یک شرط را چک کند تا در صورت
برقرار بودن آن شرط یک فرمان خاص را اجرا کند و در صورتی که شرط برقار نبود
یک فرمان دیگر را به اجرا در آورد. در این موارد می توانیم از دستور if به همراه else استفاده کنیم. ساختار این دستور به شکل زیر است :

if (condition) {
دستوراتی که در صورت برقراری شرط اجرا می شوند.
}
else {
دستوراتی که در صورت عدم برقراری شرط اجرا می شوند.
}

در کد بالا ابتدا شرط بررسی می شود و در صورت برقراری آن دستورات مربوطه
اجرا می شوند ولی در صورتی که شرط برقرار نباشد دستورات مربوط به قسمت else اجرا می شود.

var yourmark = prompt('یک شماره از ۰ تا ۲۰ وارد کنید :','');

if (yourmark > 10) {
alert('شماره ای که وارد کرده ای از ۱۰ بزرگتر است');
}
else {
alert('عبارتی که شما وارد کرده اید از ۱۰ بزرگتر نیست!');
}

برای مشاهده نتیجه مثال بالا لینک زیر را کلیک کنید و در کادری که نمایش
داده می شود یک عدد از ۰ تا ۲۰ وارد کنید و دکمه OK را کلیک کنید.


استفاده از دستور if..else if…else (دستورات شرطی تو در تو)

ممکن است در نظر داشته باشیم تا در صورت برقراری یک شرط یک دستور خاص
اجرا شود و در صورتی که شرط برقرار نبود شرط دیگری بررسی شود و دستور
مربوط به آن اجرا شود و در صورتی که هیچ یک از شرطهای قبل برقرار نبود
دستور دیگری اجرا شود. در این مواقع می توانیم از دستور else if در دستور
if…else قبلی استفاده کنید. به صورت زیر :

if (condition 1) {
دستوراتی که در صورت درستی شرط اول اجرا می شوند
}
else if (condition 2) {
دستوراتی که در صورت درستی شرط دوم اجرا می شوند
}
else {
دستوراتی که زمانی که هیچکدام از شرطها صحیح نباشد اجرا می شوند
}

در این روش محدودیتی از نظر تعداد شرطها وجود ندارد و می توانیم به
تعداد نامحدود از دستور else if استفاده کنیم ولی در مواردی که تعداد این
شرطها خیلی زیاد می شود بهتر است به جای این روش از دستور switch که بعداً
توضیح داده خواهد شد استفاده کنیم.

در اینجا مثال قبل را با کمی تغییر برای این روش استفاده می کنیم :

var yourmark = prompt('یک شماره به دلخواه وارد کنید :','');

if (yourmark > 0 && yourmark < 100 ) {
alert('شماره وارد شده بین ۰ تا ۱۰۰ است');
}
else if (yourmark > 100) {
alert('شماره وارد شده از ۱۰۰ بزرگتر است');
}
else {
alert('عبارت وارد شده یا ۰ است یا به جای عدد از حروف استفاده کرده اید');
}



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
نوشتن متن با استفاده از جاوا اسکرپت  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

در جاوا اسکرپت این امکان وجود دارد که متنی را نوشته و در صفحه نمایش
بدهیم. متن مورد نظر را می توانیم قالب بندی کنیم و از تگهای HTML نیز در
آن استافده کنیم. برای این کار از فرمان ()document.write استفاده می کنیم که یک فرمان جاوا اسکرپت مخصوص چاپ کردن خروجی در صفحه است. روش کار به صورت زیر است :

نوشتن متنهای ساده

<script language=”JavaScript” type=”text/javascript”>
document.write('متن مورد نظر خود را اینجا بنویسید');
</script>

البته نقطه ویرگولی که در آخر فرمان نوشته شده تنها در صورتی الزامی است که بیش از یک فرمان در اسکرپت خود داشته باشیم.

برای نوشتن متن به این صورت کافی است تا فرمان بالا را در جایی از صفحه
HTML که می خواهید متن به نمایش در آید بنویسید. در مثال زیر متنی با
استفاده از جاوا اسکرپت در صفحه نمایش داده می شود، 

در جاوا اسکرپت این امکان وجود دارد که متنی را نوشته و در صفحه نمایش
بدهیم. متن مورد نظر را می توانیم قالب بندی کنیم و از تگهای HTML نیز در
آن استافده کنیم. برای این کار از فرمان ()document.write استفاده می کنیم که یک فرمان جاوا اسکرپت مخصوص چاپ کردن خروجی در صفحه است. روش کار به صورت زیر است :

نوشتن متنهای ساده

<script language=”JavaScript” type=”text/javascript”>
document.write('متن مورد نظر خود را اینجا بنویسید');
</script>

البته نقطه ویرگولی که در آخر فرمان نوشته شده تنها در صورتی الزامی است که بیش از یک فرمان در اسکرپت خود داشته باشیم.

برای نوشتن متن به این صورت کافی است تا فرمان بالا را در جایی از صفحه
HTML که می خواهید متن به نمایش در آید بنویسید. در مثال زیر متنی با
استفاده از جاوا اسکرپت در صفحه نمایش داده می شود،


نوشتن متنهای قالب بندی شده

با استفاده از فرمان document.write امکان نوشتن
متنهای قالب بندی شده با استفاده از تگهای HTML هم وجود دارد. برای اینکار
فقط کافیست متن HTML مورد نظر خود را در تابع ()document.write قرار دهید. برای مثال به کد زیر توجه کنید :

<script language=”JavaScript” type=”text/javascript”>
document.write('<h1>این متن با استفاده از جاوا اسکرپت نوشته شده است!</h1>');
</script>

تابع ()document.write با مقدار چند سطری

اگر بخواهیم متنی که با استفاده از جاوا اسکرپت متنی را بنویسیم که در
صفحه در چند سطر نمایش داده شود به راحتی می توانیم با وارد کردم
<br> در متن مورد نظر یا با سایر تگهای HTML این کار را انجام دهیم.
اما اگر بخواهیم مقداری را که به تابع ()document.write می دهیم در چند سطر
وارد کنیدم باید مقدار مورد نظر را در هر سطر از هم جدا کرده و با استفاده
از عملوند رشته ای + آنها را در چند سطر به هم پیوند بزنیم.

نکته : نباید بدون استفاده از عملگر های مربوطه مقدار
تابع بالا را در بیش از یک سطر بنویسید. در صورتی که متن مورد نظر خود را
به این گونه در چند سطر بنویسید تابع کار نمی کند و احتمالاً با پیغام خطا
مواجه می شوید.

اگر کد خود را به صورت زیر بنویسید با خطا مواجه خواهید شد :

<script language=”JavaScript” type=”text/javascript”>
document.write('First part of text
Second part of text');
</script>

برای اینکه با خطا مواجه نشوید و کد شما کار حود را انجام دهد باید آنرا به صورت زیر بنویسید :

<script language=”JavaScript” type=”text/javascript”>
document.write('First part of text'

+
'Second part of text');
</script>


https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
نمایش پیام هشدار در صفحه با استفاده از جاوا اسکرپت  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

آیا مایلید یکی از آن کادر هایی که ناگهان ظاهر می شوند و معلوم نیست از کجا
آمده اند را به صفحه خود اضافه کنید؟ بسیار خوب بیایید با کادر هشدار شروع کنیم که
به بیننده چیزهایی را که شما می خواهید می گوید.

این فرمان هشدار است:

alert('متنی که می خواهید به بازدید کننده نشان داده شود')

حالا برای استفاده از آن ما باید آنرا در یک فرمان دیگر قرار دهیم. بیایید آنرا
در یک فرمان آشنا مثل فرمان onMouseover استفاده کنیم. اسکرپت
مقابل باعث ظاهر شدن یک کادر هشدار وقتی که ما نشانگر ماوس خود را روی لینک به وجود
آمده قرار می دهیم می شود. مثلاً در لینکی که نمی خواهیم بیننده کلیک کند.

آیا مایلید یکی از آن کادر هایی که ناگهان ظاهر می شوند و معلوم نیست از کجا
آمده اند را به صفحه خود اضافه کنید؟ بسیار خوب بیایید با کادر هشدار شروع کنیم که
به بیننده چیزهایی را که شما می خواهید می گوید.

این فرمان هشدار است:

alert('متنی که می خواهید به بازدید کننده نشان داده شود')

حالا برای استفاده از آن ما باید آنرا در یک فرمان دیگر قرار دهیم. بیایید آنرا
در یک فرمان آشنا مثل فرمان onMouseover استفاده کنیم. اسکرپت
مقابل باعث ظاهر شدن یک کادر هشدار وقتی که ما نشانگر ماوس خود را روی لینک به وجود
آمده قرار می دهیم می شود. مثلاً در لینکی که نمی خواهیم بیننده کلیک کند:

<a href=”alert.php” onmouseover=”alert('Insert your message here')”>
ماوس خود را روی این لینک قرار دهید
</a>

آنرا امتحان کنید.

در ابنجا به ارائه توضیحاتی در مورد دستورات جاوا اسکرپت استفاده شده در کد بالا می پردازیم :

  • onmouseover :
    این رویداد مسئولیت اجرای کد جاوا اسکرپت موجود در خود را وقتی که ماوس روی آن قرار می گیرد بر عهده دارد.


    (' ')alert :
    این تابع متنی را که به عنوان مقدار آن قرار گیرد در یک کادر محاوره ای با یک دکمه OK نمایش می دهد.

بسیار خوب، یک روش دیگر هم وجود دارد که بیشتر باعث گیج شده بیننده می
شود. آن هم کادر هشدار به محض باز شدن پنجره است. شما با این روش می توانید مطالبی
را که می خواهید به بیننده خود بگویید قبل از باز شدن صفحه به او نشان دهید.

برای ساختن این نوع کادر هشدار فرمان هشدار را بین
<head> و <head/> قرار دهید.
برای این کار باید از تگهای <script> که در اول فصل با آن
آشنا شدیم استفاده کنیم تا کدهای جاوا اسکرپت بین بقیه کدها تشخیص داده شوند:

<head>
<script language=”javascript”>
<!– hide from old browsers
alert('به این صفحه خوش آمدید ');
//–>
</script>
</head>

فرمان بالا یک کادر محاوره ای را وقتی که بیننده
صفحه شما را باز می کند نشان می دهد. وقتی که OK را کلیک
کنید بارگذاری صفحه ادامه پیدا می کند.

آیا می خواهید چند گام جلو تر برویم؟ چندین
فرمان هشدار را در تگ SCRIPT قرار دهیم تا چندین کادر هشدار
پشت سر هم به محض باز شدن صفحه نمایش داده  شوند و البته برای هر پیام باید دکمه
OK را کلیک کنیم تا به پیام بعدی برویم.

این هم کدی که مسئول این پیامها است:

<head>
<title>javascript example 2</title>
<script language=”javascript”>
<!–
alert('خود اضافه کنید favorite لطفاً سایت ما را به منوی');
alert('را انتخاب کنید add to favorite گزینه favorite از منوی');
alert('می توانید این کا را با کلیدهای میانبر هم انجام دهید');
alert('را فشار دهید d فقط کلید کنترل را نگهدارید و کلید');
//–>
</script>
</head>

شما می توانید برای ظاهر شدن کادر هشدار از دکمه ها هم استفاده کنید.
فقط کد را در جایی که می خواهید دکمه نشان داده شود قرار دهید. در این حالت شما نیازی
به تگهای <script> هم ندارید. این هم یک نمونه از این نوع
پیام هشدار:

این هم کد این اسکرپت:

<input type=”button” value=”اگر این صفحه را مطالعه کرده اید اینجا را کلیک کنید”
onclick=”alert('از اینکه به سایت ما مراجعه کردید متشکریم باز هم سری به ما بزنید')”>

ما در این دکمه از رویداد onclick استفاده کردیم. کار این رویداد هم مانند onmouseover است با این تفاوت که کد مربوطه را در هنگام کلیک کردن روی آن اجرا می کند.



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
معرفی عملگرهای مورد استفاده در JavaScript  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

در جاوا اسکرپت برای جمع، تفریق، مقایسه و بسیاری از
عملیات دیگر از عملگرها استفاده می کنیم. عملگرها به چند دسته تقسیم می
شوند : عملگرهای محاسباتی، مقایسه ای، جایگزینی، منطقی، رشته ای، و شرطی. در ادامه به ارائه توضیحاتی برای هر نوع از این عملگرها خواهیم پرداخت.


عملگرهای محاسباتی

از این نوع عملگرها برای انجام عملیات ریاضی نظیر جمع و ضرب استفاده می
شود. می توانید این عملگرها را در اینجا مشاهده کنید ( در مثال زیر متغیر x
را برابر ۸ و متغیر y را برابر ۴ در نظر بگیرید ) :

نام عملگر مثال نتیجه
جمع + x + y ۱۲
تفریق x – y ۴
ضرب * x * y ۳۲
تقسیم / x / y ۲
باقیمانده % ۹ % y ۱
افزایش ++ x++ ۹
کاهش x– ۷

از عملگرهای افزایش و کاهش به ترتیب برای افزودن ۱ به مقدار قبلی و کم کردن ۱ از مقدار قبلی استفاده می شود.

در جاوا اسکرپت برای جمع، تفریق، مقایسه و بسیاری از
عملیات دیگر از عملگرها استفاده می کنیم. عملگرها به چند دسته تقسیم می
شوند : عملگرهای محاسباتی، مقایسه ای، جایگزینی، منطقی، رشته ای، و شرطی. در ادامه به ارائه توضیحاتی برای هر نوع از این عملگرها خواهیم پرداخت.


عملگرهای محاسباتی

از این نوع عملگرها برای انجام عملیات ریاضی نظیر جمع و ضرب استفاده می
شود. می توانید این عملگرها را در اینجا مشاهده کنید ( در مثال زیر متغیر x
را برابر ۸ و متغیر y را برابر ۴ در نظر بگیرید ) :

نام عملگر مثال نتیجه
جمع + x + y ۱۲
تفریق x – y ۴
ضرب * x * y ۳۲
تقسیم / x / y ۲
باقیمانده % ۹ % y ۱
افزایش ++ x++ ۹
کاهش x– ۷

از عملگرهای افزایش و کاهش به ترتیب برای افزودن ۱ به مقدار قبلی و کم کردن ۱ از مقدار قبلی استفاده می شود.


عملگرهای جایگزینی

این عملگرها ترکیبی از عملگرهای دیگر هستند و به همین دلیل آنها را
عملگرهای ترکیبی هم می نامند. می توانید این عملگرها را در جدول زیر مشاهده
کنید ( در مثال زیر متغیر x را برابر ۸ و متغیر y را برابر ۴ در نظر
بگیرید ) :

نام عملگر مثال عبارت معادل
انتساب = x = 8 x = 8
انتساب جمع += x += y x = x + y
انتساب تفریق -= x -= y x = x – y
انتساب ضرب *= x *= y x = x * y
انتساب تقسیم /= x /= y x = x / y
انتساب باقیمانده %= x %= y x = x % y

عملگرهای مقایسه ای

از این عملگرها برای مقایسه دو مقدار استفاده می شود که شامل عملگرهای زیر هستند.

در جدول زیر مقادیر x و y و z را مطابق زیر در نظر بگیرید و توجه داشته
باشید که مقدار متغیرهای x و y عددی و مقدار متغیر z از نوع رشته ای است :

x = 4;

y = 8;

z = “4”;

نام عملگر مثال نتیجه
تساوی == x == z True
همانی === x === z False
نامساوی != x != y True
بزرگتر از > x > y False
کوچکتر از < x < y True
بزرگتر یا مساوی >= x >= z True
کوچکتر یا مساوی <= x <= y True

تفاوت عملگر تساوی با عملگر همانی در این است که در عملگر تساوی نوع
متغیر ها در نظر گرفته نمی شود و اگر مقدار متغیرها با هم برابر باشد حتی
اگر از یک نوع هم نباشند نتیجه True خواهد بود. ولی در عملگر همانی باید
متغیرها مقداری مساوی داشته باشند و از یک نوع هم باشند تا نتیجه True
باشد.


عملگرهای منطقی

این عملگرها برای انجام عملیات منطقی بر روی دو عبارت به کار می روند (
در مثال زیر متغیر x را برابر ۸ و متغیر y را برابر ۴ در نظر بگیرید ) :

نام عملگر مثال نتیجه
نقیض ! !(x==y) True
!(y==3) False
و && (x=4 && y=8) True
(x>4 && y=8) False
یا || (x>4 || y=8) True
(x>4 || y>8) False

عملگر رشته ای

از این عملگر برای چسباندن دو رشته به هم استفاده می شود. مثلاً برای اتصال دو متغیر از نوع رشته از این عملگر استفاده می شود.

نام عملگر مثال
عملوند رشته ای +
  a = 'طراحی وب';

  b = 'با جاوا اسکرپت';

  c = a+b;

در مثال بالا مقدار متغیر c این است : 'طراحی وببا جاوا اسکرپت'

برای ایجا فاصله بین کلمه وب و کلمه با می توانیم یک فاصله خالی به یکی از
متغیرهای a یا b اضافه کنیم یا با استفاده از عملوند رشته ای یک فضای خالی
به متغیر c اضافه کنیم :

a = ' طراحی وب';

——————————

a = 'طراحی وب';


b ='با جاوا اسکرپت';
c = a+b;
b ='با جاوا اسکرپت';
c = a+' '+b;

در نتیجه کد بالا مقدار متغیر c به این صورت خواهد بود : 'طراحی وب با جاوا اسکرپت'


عملگر شرطی

در جاوا اسکرپت نوعی عملگر وجود دارد که بسته به شرایط مقداری را به یک
متغیر تخصیص می دهد به این عملگر عملگر شرطی می گویند. ساختار این عملگر به
صورت زیر است :

VAR_NAME=(شرط)?value1:value2

این عملگر در صورتی که شرط برقرار باشد مقدار اول را به متغیر می دهد و
در صورت برقرار نبودن شرط مقدار دوم را به متغیر تخصیص می دهد. به مثال زیر
توجه کنید :

age_group=(age>18)?'زیر سن بلوغ':'بزرگسال'

در این مثال اگر متغیر age بزرگتر از ۱۸ باشد مقدار 'بزرگسال' به متغیر
age_group تخصیص داده می شود و در صورتی که متغیر age کوچکتر از ۱۸ باشد
مقدار 'زیر سن بلوغ' به عنوان مقدار متغیر age_group قرار می گیرد.



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
درخواست اطلاعات از کاربر  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

بیایید فرض کنیم می خواهیم نام فردی را قبل از ورود به صفحه بپرسیم و سپس نام آنها
را در صفحه برای خودشان نمایش دهیم. این کار را با استفاده از جاوااسکرپت می توان انجام
داد. فرمانی که برای این کار استفاده می شود به این صورت است:

prompt('سؤال شما', ' ');

این فرمان یک پنجره را قبل از باز شدن صفحه نمایش می دهد که سؤال شما در آن پرسیده
می شود و بیننده می تواند جواب خود را در کادری که برای او در نظر گرفته شده بنویسد.
دو سینگل کوت بعدی جواب پیش فرض شما برای سؤال است. اگر شما چیزی بین این دو سینگل
کوت ننویسید، بیننده با یک لیست خالی، آماده برای نوشتن مواجه می شود. این پیغام قبل
از بارگذاری صفحه نمایش داده می شود پس شما می توانید پاسخ بیننده را در صفحه نمایش
دهید.

حالا به سراغ اسکرپتی که این کار را انجام می دهد می رویم. توجه داشته باشید که
دستورات prompt و if/else در بخش HEAD صفحه وارد می شوند ولی نام کاربر در بخش BODY
صفحه مشاهده می شود.

بیایید فرض کنیم می خواهیم نام فردی را قبل از ورود به صفحه بپرسیم و سپس نام آنها
را در صفحه برای خودشان نمایش دهیم. این کار را با استفاده از جاوااسکرپت می توان انجام
داد. فرمانی که برای این کار استفاده می شود به این صورت است:

prompt('سؤال شما', ' ');

این فرمان یک پنجره را قبل از باز شدن صفحه نمایش می دهد که سؤال شما در آن پرسیده
می شود و بیننده می تواند جواب خود را در کادری که برای او در نظر گرفته شده بنویسد.
دو سینگل کوت بعدی جواب پیش فرض شما برای سؤال است. اگر شما چیزی بین این دو سینگل
کوت ننویسید، بیننده با یک لیست خالی، آماده برای نوشتن مواجه می شود. این پیغام قبل
از بارگذاری صفحه نمایش داده می شود پس شما می توانید پاسخ بیننده را در صفحه نمایش
دهید.

حالا به سراغ اسکرپتی که این کار را انجام می دهد می رویم. توجه داشته باشید که
دستورات prompt و if/else در بخش HEAD صفحه وارد می شوند ولی نام کاربر در بخش BODY
صفحه مشاهده می شود.

<html dir=”rtl” >

<head>
<script language=”javascript”>
<!–
var yourname=prompt('لطفاً نام خود را وارد کنید', '');
if ( (yourname=='') || (yourname==null) )
{
yourname=”ناشناس”;
}
//–>
</script>
</head>

<body>
<script language=”javascript”>
<!–
document.write(“<center><h1>سلام ” +yourname+ ” ،به سایت ما
خوش آمدید <\/h1><\/center>”);
//–>
</script>
</body>

</html>

اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که متغیر yourname مقداری را که کاربر برای
آن وارد می کند به خود می گیرد. پس مقدار متغیر yourname معادل استرینگی است که نام
کاربر را می سازد.

دستور if/else نام « ناشناس » را در صورتی که کاربر نامی را وارد نکند به عنوان
مقدار متغیر yourname قرار می دهد. این دستور چک می کند که اگر نامی وارد نشود (null)
و یا اگر فضای خالی وارد شود، مقدار « ناشناس » را به متغیر yourname می دهد.

در بخش body متن دوباره از تگ script استفاده می کنیم تا کدهای جاوا اسکرپت از بقیه
متن html متمایز شود. در این قسمت ما از یک فرمان جدید یعنی ;(” “)document.write استفاده
کرده ایم. این همان چیزی است که به متغیر yourname اجازه نوشته شدن در صفحه html را
می دهد. ما در این پیغام دو استرینگ را به علاوه متغیر yourname در صفحه می نویسیم.
متغیر yourname در این فرمان بین دو دابل کوت قرار نمی گیرد چون یک مقدار است نه یک
استرینگ، (البته مقدار متغیر yourname یک استرینگ است). به دلیل اینکه متغیر yourname
یک استرینگ نیست ما از دو علامت بعلاوه در ابتدا و انتهای آن استفاده می کنیم. این
سری نوشته ها مرورگر را وادار می کند ابتدا یک استرینگ سپس مقدار متغیر و سپس استرینگ
دوم را بنویسد. چون ما در حال نوشتن یک کد جاوا اسکرپت هستیم برای اینکه بتوانیم متنی
را در صفحه بنویسیم نمی توانیم مانند نوشتن متن در html عمل کنیم، و باید متن مورد
نظر را بین دابل کوت و در قالب استرینگ در صفحه بنویسیم.

شاید متوجه شده باشید تگهای پایانی h1 و center به گونه ای متفاوت با قبل نوشته
شده اند ( <h1/\> ). این تفاوت بدین دلیل است که اسلش در جاوا اسکرپت به معنای تقسیم
است و برای جلوگیری از اشتباه شدن آن با علامت تقسیم از یک بک اسلش قبل از آن استفاده
می کنیم. در نتیجه استفاده از یک بک اسلش ( \ ) و بلافاصله بعد از آن یک اسلش ( / )



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
آموزش کار با تاریخچه مرورگر با استفاده از جاوا اسکرپت  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

مرورگر ها به صورت پیش فرض آدرس و حتی خود صفحاتی را که
کاربر مشاهده می کند ذخیره می کنند. این آدرسها به ترتیبی که کاربر آنها را
مشاهده کرده است در تاریخچه (history) مرورگر ثبت می
شوند و دکمه های Back و Forward پنجره مرورگر بر اساس این تاریخچه کار می
کنند. با استفاده از جاوا اسکرپت می توانیم به این تاریخچه دسترسی داشته
باشیم و با کمک آن مسیر کاربران را هدایت کنیم.

ما برای کار با تاریخچه مرورگر در اینجا از دکمه های HTML استفاده می
کنیم که با کمک رویداد onclick در هنگام کلیک کردن روی این دکمه ها دستورات
مورد نظر ما اجرا خواهند شد. در اینجا می توانید کد HTML مربوط به ساخت
این دکمه ها را مشاهده کنید (البته مقدار مربوط به شناسه onclick مربوط به
دستورات جاوا اسکرپت است که بعداً وارد خواهد شد) :

<input type=”button” value=”متن روی دکمه” onclick=””>

دستورات مختلفی برای کار با تاریخچه مرورگر وجود دارد که همه آنها از شیء history استفاده می کنند. در ادامه می توانید تعدادی از این دستورات را که با بیشتر مرورگرها کار می کنند مشاهده کنید

مرورگر ها به صورت پیش فرض آدرس و حتی خود صفحاتی را که
کاربر مشاهده می کند ذخیره می کنند. این آدرسها به ترتیبی که کاربر آنها را
مشاهده کرده است در تاریخچه (history) مرورگر ثبت می
شوند و دکمه های Back و Forward پنجره مرورگر بر اساس این تاریخچه کار می
کنند. با استفاده از جاوا اسکرپت می توانیم به این تاریخچه دسترسی داشته
باشیم و با کمک آن مسیر کاربران را هدایت کنیم.

ما برای کار با تاریخچه مرورگر در اینجا از دکمه های HTML استفاده می
کنیم که با کمک رویداد onclick در هنگام کلیک کردن روی این دکمه ها دستورات
مورد نظر ما اجرا خواهند شد. در اینجا می توانید کد HTML مربوط به ساخت
این دکمه ها را مشاهده کنید (البته مقدار مربوط به شناسه onclick مربوط به
دستورات جاوا اسکرپت است که بعداً وارد خواهد شد) :

<input type=”button” value=”متن روی دکمه” onclick=””>

دستورات مختلفی برای کار با تاریخچه مرورگر وجود دارد که همه آنها از شیء history استفاده می کنند. در ادامه می توانید تعدادی از این دستورات را که با بیشتر مرورگرها کار می کنند مشاهده کنید


history.back()

از این فرمان می توانید جهت هدایت کاربران به صفحه ای که قبل از صفحه
کنونی در پنجره مرورگر مشاهد کرده اند استفاده کنید. این دستور دقیقاً
مانند دکمه Back در پنجره مرورگر عمل می کند و در صورتی
که صفحه کنونی اولین صفحه ای باشد که از زمان باز شدن پنجره نمایش داده شده
باشد این دستور کاربردی ندارد.

در اینجا می توانید کئ مورد استفاده در مثال بالا را مشاهده کنید :

<input type=”button” value=”برای بازگشت به صفحه قبل اینجا را کلیک کنید” onclick=”history.back()”>

history.forward()

در صورتی که بازدید کننده قبلاً از دکمه Back در مرورگر خود استفاده کرده باشد یا با استفاده از دستور
()history.back به صفحه قبلی باز گشته باشد می توانیم از دستور ()history.forward برای هدایت بازدید کننده به صفحه ای که پس از صفحه کنونی باز کرده است استفاده کنیم. این دستور کاربردی مشابه دکمه Forward در پنجره مرورگر دارد و کاربرد آن عکس کاربرد ()history.back است.

دکمه زیر با استفاده از دستور ()history.forward شما را به صفحه ای که برای مثال مربوط به بازگشت به صفحه قبلی مشاهده کرده اید هدایت می کند :

می توانید کد استفاده شده در ساخت دکمه بالا را در اینجا مشاهده کنید :

<input type=”button” value=”نمایش صفحه بعدی” onclick=”history.forward()”>

history.go()

با استفاده از دستورهای ()history.back و ()history.forward فقط امکان
این وجود دارد که کاربران را یک صفحه به عقب یا جلو هدایت کنیم. اگر
بخواهیم بازدید کننده را به چندین صفحه عقب یا جلو هدایت کنیم باید از
دستور ()history.go استفاده کنیم.


۱- استفاده از مقداری مثبت برای ()history.go

اگر برای دستور ()history.go از مقداری مثبت استفاده شود کاربر به همان
تعداد صفحه در تاریخچه مرورگر به جلو هدایت می شود. به کد زیر توجه کنید :

<input type=”button” value=”متن روی دکمه” onclick=”history.go(3)”>

کد بالا دکمه ای را می سازد که کلیک کردن بر روی آن همان کاری را انجام
می دهد که سه بار فشار دادن دکمه Forward در پنجره مرورگر انجام می دهد.

در صورتی که دستور به صورت (۱)history.go نوشته شود مانند دستور ()history.forward عمل می کند.


۲- استفاده از مقدار صفر برای ()history.go

در صورتی که این دستور به صورت (۰)history.go نوشته شود باعث باز
بارگذاری مجدد همان صفحه خواهد شد. برای مثال به کد زیر و دکمه ساخته شده
با آن توجه کنید :

<input type=”button” value=”بارگذاری مجدد صفحه” onclick=”history.go(0)”>

این هم دکمه ساخته شده :


۳- استفاده از مقادیر منفی برای ()history.go

اگر بخواهیم کاربر را چند صفحه در تاریخچه مرورگر به عقب هدایت کنیم می
توانیم برای دستور ()history.go از مقادیر منفی استفاده کنیم. برای مثال به
کد زیر توجه کنید :

<input type=”button” value=”متن روی دکمه” onclick=”history.go(-3)”>

این کد دکمه ای را می سازد که وقتی کاربر آنرا کلیک کند به سومین صفحه
ای که قبل از صفحه کنونی در پنجره مرورگر بازدید کرده است هداین می شود.
کاربرد این دکمه در اینجا مشابه سه بار فشار دادن دکمه Back در پنجره
مرورگر است.


history.length

با استفاده از دستور history.lentgh می توانید تعداد صفحاتی را که در
تاریخچه مرورگر وجود دارد پیدا کنید. یعنی با استفاده از این دستور می
توانیم به تعداد صفحاتی که از زمان باز شدن پنجره مرورگر در آن نمایش داده
شده است پی ببریم. برای مثال می توانید با کلیک کردن بر روی لینک زیر تعداد
صفحات ذخیره شده در تایریخچه پنجره مرورگر خود را پیدا کنید :

نمایش تعداد صفحات موجود در تاریخچه مرورگر

در اینجا می توانید کد مورد استفاده در ساخت لینک بالا را مشاهده کنید :

<a href=”javascript:alert(history.length)”>
نمایش تعداد صفحات موجود در تاریخچه مرورگر
</a>



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
رویداد onMouseover  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

وقت اون رسیده که نوشتن اولین اسکرپت خود را شروع کنید. این یکی راحته چون مجبور
نیستیم درگیر اضافه کردن تگهای SCRIPT شویم. این اسکرپت کوچک به دلخواه شما وقتی نشانگر
ماوستان روی یک لینک قرار می گیرد متنی را در نوار وضعیت مرورگرتان می نویسد. به مثال
نگاه کنید:
 

شما هم امتحان کنید و ببینید چگونه کار می کند. نشانگر ماوس خود را روی لینک زیر
قرار دهید ولی کلیک نکنید (اگر کلیک کنید، چون در کد بالا آدرس لینک، آدرس همین صفحه
است پس از کلیک کردن دوباره همین صفحه باز می شود). حالا پایین پنجره مرورگر خود به
نوار وضعیت نگاه کنید باید این جمله را بینید: « آموزش جاوا اسکرپت »

وقت اون رسیده که نوشتن اولین اسکرپت خود را شروع کنید. این یکی راحته چون مجبور
نیستیم درگیر اضافه کردن تگهای SCRIPT شویم. این اسکرپت کوچک به دلخواه شما وقتی نشانگر
ماوستان روی یک لینک قرار می گیرد متنی را در نوار وضعیت مرورگرتان می نویسد. به مثال
نگاه کنید:
 

شما هم امتحان کنید و ببینید چگونه کار می کند. نشانگر ماوس خود را روی لینک زیر
قرار دهید ولی کلیک نکنید (اگر کلیک کنید، چون در کد بالا آدرس لینک، آدرس همین صفحه
است پس از کلیک کردن دوباره همین صفحه باز می شود). حالا پایین پنجره مرورگر خود به
نوار وضعیت نگاه کنید باید این جمله را بینید: « آموزش جاوا اسکرپت »

ماوس خود را روی این لینک قرار دهید!!!
 

بسیار خوب، این چیزی است که با فرمان onMouseover اتفاق می افتد:

  1. ” “=onMouseover
    این شکل فرمان onMouseover است. مرورگر انتظار فرمان دیگری بین
    دو علامت دابل کوت ( ” ) را دارد.

  2. '« آموزش جاوا اسکرپت »'=window.status
    این فرمان به مرورگر میگوید که جمله ای را در نوار وضعیت بنویسد. شما می توانید
    جمله بین دو علامت ( ' ) را با آنچه که می خواهید در نوار وضعیت به نمایش در آید
    جابجا کنید.

  3. return true
    عبارت را تأیید کرده و مرورگر آن را نمایش می دهد.

دلیل استفاده از علامت سینگل کوت ( ' ) در فرمان window.status این است که window.status
خود قسمتی از فرمان onMouseover است که از ( ” ) استفاده کرده است. اگر دوباره از علامت
دابل کوت ( ” ) استفاده کرده بودیم ممکن بود مرورگر در مورد اینکه چه کاری باید انجام
دهد گیج می شد. چون ممکن بود علامت دابل کوت دوم را به منزله پایان فرمان onMouseovr
تلقی کند و فرمان جدیدی را با window.status شروع کند:   onMouseover=””window.statuse

مشکلی که ممکن است در اینجا به وجود آید پاک نشدن متنی است که می خواستید در نوار
وضعیت نمایش داده شود. دو راه برای از بین بردن این مشکل وجود دارد. یکی استفاده از
فرمان onMouseout است، و دیگری فرا خواندن تابعی که متن را پس ار مدتی پاک می
کند. راه دوم نیازمند استفاده از توابع و اسکرپت تگها است. در اینجا آسانترین راه را
به شما نشان می دهم: استفاده از فرمان onMouseout :

این فرمان متن نوار وضعیت را وقتی که نشانگر ماوس روی آن نیست ناپدید می کند. مانند
زیر:

لینک خود را اینجا قرار دهید

در حقیقت ما همان کار قبل را تکرار کردیم ولی به جای متن از فضای خالی در فرمان window.status استفاده کردیم.

این اسکرپت جالب و مفید است و می تواند به بازدید کنندگان صفحه شما کمک کند تا بهتر
بدانند لینک آنها را به چه صفحه ای می برد. و می توانند توضیحات شما را در مورد لینک
ببینند.



https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
دستور شرطی switch در جاوا اسکرپت  موضوع: آموزش جاوا اسکریپت

با استفاده از دستور if امکان این وجود دارد که برنامه را حداکثر به یکی
از دو جهت ممکن هدایت کنیم. یعنی اگر شرط مورد نظر برقرار بود اسکرپت یک
سری کد را اجرا می کند و در صورت عدم برقراری شرط یک سری کد دیگر اجرا می
شود. اگر بخواهیم برای اسکرپت خود مسیرهای بیشتری در نظر بگیریم یک راه
موجود استفاده از دستورات if تو در تو است. این روش ممکن است در موارد جزئی
کارایی داشته باشد اما اگر تعداد شرطها زیاد شود ما را مجبور می کند از
تعداد زیادی if و else در اسکرپت خود استفاده کنیم که این مسئله هم باعث
طولانی شدن برنامه و هم باعث گیج کننده شدن آن می شود از طرفی امکان اشتباه
را هم بالا می برد.

راه حل دیگر استفاده از دستور شرطی switch است. این
دستور را می توان در هنگامی که می خواهیم یک متغیر را با چندین مقدار
مقایسه کنیم و مقدار متناسب با آنرا پیدا کنیم کار برد دارد.

با استفاده از دستور if امکان این وجود دارد که برنامه را حداکثر به یکی
از دو جهت ممکن هدایت کنیم. یعنی اگر شرط مورد نظر برقرار بود اسکرپت یک
سری کد را اجرا می کند و در صورت عدم برقراری شرط یک سری کد دیگر اجرا می
شود. اگر بخواهیم برای اسکرپت خود مسیرهای بیشتری در نظر بگیریم یک راه
موجود استفاده از دستورات if تو در تو است. این روش ممکن است در موارد جزئی
کارایی داشته باشد اما اگر تعداد شرطها زیاد شود ما را مجبور می کند از
تعداد زیادی if و else در اسکرپت خود استفاده کنیم که این مسئله هم باعث
طولانی شدن برنامه و هم باعث گیج کننده شدن آن می شود از طرفی امکان اشتباه
را هم بالا می برد.

راه حل دیگر استفاده از دستور شرطی switch است. این
دستور را می توان در هنگامی که می خواهیم یک متغیر را با چندین مقدار
مقایسه کنیم و مقدار متناسب با آنرا پیدا کنیم کار برد دارد. ساختار این
دستور به صورت زیر است :

switch(x) 
{
case مقدار اول:
این کد در صورت برابری متغیر x با مقدار اول اجرا می شود
break
case مقدار دوم:
این کد در صورت برابری متغیر x با مقدار دوم اجرا می شود
break
default:
این کد در صورتی اجرا می شود که مقدار متغیر x با هیچکدام از مقادیر ذکر شده برابر نباشد
}

در این دستور مقدار متغیر معرفی شده در قسمت switch با مقادیر آورده شده در هر case مقایسه می شود. در صورت مساوی بودن مقادیر کد همان case اجرا می شود و با استفاده از دستور break
آورده شده در هر قسمت برنامه پس از اجرای کد آن قسمت به خارج از دستور
switch هدایت می شود. در غیر این صورت برنامه به سراغ case بعدی می رود و
در صورتی که مقدار متغیر مورد نظر با هیچکدام از case ها برایر نبود کد
قسمت default اجرا خواهد شد.

قابل ذکر است که استفاده از default اختیاری است و شما بنا به نیاز خود
می توانید از آن استفاده کرده یا آنرا حذف کنید.در دستور switch محدودیتی
در تعدار case ها وجود ندارد و می توانید به هر تعدادی که نیاز داری از این
مورد استفاده کنید.

در این قسمت به ذکر یک نمونه برای ادستور switch می پردازیم :

به کدی که در اینجا آورده شده است توجه کنید. پس از جرای این کد کادری
باز می شود که از شما میخواهد عددی را وارد کنید. با وارد کردن عدد در این
کادر و تأیید آن پیامی متناسب با روز معادل آن عدد در هفته ظاهر می شود.
البته ما این کار را فقط برای اعداد ۱ تا ۳ انجام دادیم، شما در صورت تمایل
می توانید آنرا تکمیل کنید :

var x=prompt('لطفاً یک عدد بین ۱ تا ۷ وارد کنید :',' ');

switch (x) {
case '1':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « شنبه » است');
break
case '2':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « یکشنبه » است');
break
case '3':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « دوشنبه » است');
break
case '4':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « سه شنبه » است');
break
case '5':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « چهارشنبه » است');
break
case '6':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « پنجشنبه » است');
break
case '7':
alert('شماره وارد شده مربوط به روز « جمعه » است');
break
default:
alert('روز مربوط به شماره وارد شده در این برنامه وجود ندارد');
}


https://night-skin.com/content/amoozesh/wp-content/themes/NightSkin%20-%20Tabir/images/spilit.png
1 2

 

دسترسی سریع
قالب های 3 ستونه
قالب های 2 ستونه
ابزار وبلاگ نویسان
آموزش وبلاگ نویسی
گالری عکس
آپلود عکس
بازی آنلاین
موسیقی لایت
بازی آنلاین

بازی آنلاین 660 بازی
بازی های دخترانه 16 بازی
بازی های ورزشی 97 بازی
بازی های تیراندازی 124 بازی
بازی های فکری 209 بازی
بازی های اکشن 126 بازی
بازی های مسابقه ای 50 بازی
بازی های متفرقه 38 بازی
بازی های محبوب

لینک ها
بک لینک شما در این مکان
کلیه حقوق متعلق به سایت نایت اسکین می باشد © Night-Skin.com 2004-2011